Η κλοπή της Μόνα Λίζα

Το Παρίσι των αρχών του 20ου αιώνα ήταν the place to be, μάζευε όλο το enfant gâté του παγκόσμιου τζετ σετ, γαλαζοαίματους, ζάμπλουτους γιάνκηδες, καλλιτέχνες και φυσικά πολλούς con artists. Ο Εντουάρντο ντε Βαλφιέρνο ήταν ακριβώς αυτό, ένας μαίτρ της πλάνης και της απάτης. Ο αργεντινός ντε Βαλφιέρνο είχε καταφτάσει στο Παρίσι παρουσιαζόμενος σαν μαρκήσιος, έχοντας τις κεραίες του τεντωμένες για την ευκαιρία που θα του δώσει τη γερή μπάζα. Στο μεταξύ την έβγαζε συνοδεύοντας βαριεστημένες πλούσιες κυρίες που ενθουσιάζονταν απο την συντροφιά ενός καλοφτιαγμένου νεαρού μαρκησίου.

Σε μια απο τις ρομαντικές του βόλτες στο Λούβρο, διαπίστωσε πως τα μέτρα ασφαλείας ήταν μηδαμινά. Και τότε συνέλαβε την ιδέα, την κλοπή του διασημότερου πίνακα στον κόσμο, της Μόνα Λίζα του Ντα Βίντσι. Το πλήρες σχέδιο θα το δούμε να εκτυλίσσεται μαζί με την ιστορία. Η πρώτη κίνηση του «μαρκησίου» ήταν να αναθέσει σε έναν παριζιάνο φίλο του φτωχό ζωγράφο, να του ετοιμάσει έξι πιστά αντίγραφα του έργου. Κατόπιν βάλθηκε να βρει τους πιθανούς αγοραστές. Κυκλοφορώντας ήδη πάνω απο χρόνο στο Παρίσι και δη ως μαρκήσιος είχε αποκτήσει έναν ευρύ κύκλο γνωριμιών στο τζετ σετ της εποχής.

Όταν ο ζωγράφος του μήνυσε πως τα αντίγραφα είναι έτοιμα, ο ντε Βαλφιέρνο πέρασε στο κύριο σκέλος του σχεδίου, την κλοπή. Για αυτό τον σκοπό προσέγγισε έναν ιταλό μαραγκό που εργαζόταν στο μουσείο, τον Βιτσέντζο Περούτζια, τον έτερο ήρωα της ιστορίας. Αφού τον έπιασε στη πάρλα για τις ομορφιές της ζωής, για τα χρόνια που φεύγουν, για γυναίκες και χλιδή, του πέταξε και το παραμύθι: μπορώ να στα προσφέρω όλα αυτά. εσύ κλέβεις τον πίνακα, εγώ βάζω τον αγοραστή, τα λεφτά στη μέση. Δεν δυσκολεύτηκε να τον πείσει. Έτσι στις 21 Αυγούστου 1911, λίγο πριν ανοίξει το μουσείο, ο Περούτζια ξεκρέμασε τον πίνακα, τον έκρυψε κάτω απο το παλτό του και βγήκε κύριος απο την είσοδο. Η συνεννόηση που είχε κάνει με τον Βαλφιέρνο ήταν να κρύψει τον πίνακα για λίγες μέρες μέχρι να κοπάσει ο σάλος και αμέσως μετα θα λάμβανε ειδοποίηση για το σημείο παράδοσης και πληρωμής του.

Δυστυχώς για τον Περούτζια, το σχέδιο του Βαλφιέρνο ήταν διαφορετικό. Ο μαρκήσιος σκέφτηκε πως καλά είναι τα χρήματα απο την πώληση μιας Μονα Λίζα, αλλά καλύτερα είναι απο την πώληση έξι! Εχοντας ήδη κάνει τις επαφές του με τους αγοραστές κι έχοντας στην κατοχή του έξι πιστά αντίγραφα, το μόνο που περίμενε ήταν να γίνει γνωστή η κλοπή παγκοσμίως και πράγματι τα ΜΜΕ της εποχής βούιξαν. Ο Βαλφιέρνο πούλησε έξι αντίγραφα της Μονα Λιζα περνώντας το καθένα ως πρωτότυπο, οι δε αγοραστές, διάφοροι ζάμπλουτοι χομπίστες που έψαχναν την αποκλειστικότητα μέσα απο μια τέτοια αγορά, είχαν πεισθεί για την αλήθεια των λόγων του Βαλφιέρνο καθώς αυτά που τους υποσχέθηκε έγιναν ακριβώς όπως τους τα είχε πει. Επίσης ο Βαλφιέρνο ήταν σίγουρος για την εχεμύθεια των αγοραστών μιας και θα εμπλέκονταν και οι ίδιοι ως κλεπταποδόχοι αν μαθευόταν κάτι.

Τα ίχνη του Βαλφιέρνο εξαφανίζονται, κανείς δεν τον ξαναείδε ούτε άκουσε ποτέ ξανά για αυτόν. Πίσω είχε μείνει ο Περούτζια με τη Μόνα Λίζα καταχωνιασμένη σε μια ντουλάπα στο μικρό του παρισινό διαμέρισμα. Περνώντας δυο χρόνια αγωνίας και απελπισίας, ο Περούτζια αποφασίζει να πάρει τον πίνακα και να επιστρέψει στην Ιταλία. Πηγαίνει στη Φλωρεντία. Εκεί προσπαθεί να πουλήσει σε έναν αντικέρ τη Μόνα Λίζα, ο αντικέρ αναστατωμένος επικοινωνεί με τον φίλο του Τζιοβάνι Πόγκι, διευθυντή της γκαλερύ Ουφίτσι, ο οποίος καταφθάνει και πιστοποιεί την αυθεντικότητα του έργου. Σοκαρισμένοι και οι δύο, πείθουν τον αφελή Περούτζια πως θα αγοράσουν τον πίνακα και του ορίζουν ραντεβού. Στο ραντεβού βέβαια περίμεναν τον δυστυχή Περούτζια οι καραμπινιέροι.

Στο δικαστήριο ο Περούτζια, σε μια αναλαμπή διάνοιας μπροστά στην πολυετή κάθειρξη, υιοθετεί πατριωτική ρητορική και υποστηρίζει πως έκλεψε τον πίνακα για εθνικούς λόγους καθώς «δεν ήταν σωστό ο διασημότερος ιταλικός πίνακας να βρίσκεται σε άλλη χώρα»! Η γραμμή υπεράσπισης κρίνεται πειστική απο το δικαστήριο που του επιβάλλει μια πολύ μικρή ποινή αναλογικά. Ο πίνακας περιοδεύει όλη την Ιταλία για μήνες και στο τέλος του 1913 επιστρέφει στο Λούβρο.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s